czwartek, 7 lipca 2011

Rodzaje recenzji

Recenzje RPG dzielę ze względu na to, co tekst opisuje i opiniuje. Intencja autora nie ma tu żadnego znaczenia. Tekst nie zawierający opinii lecz czysty opis nie jest recenzją.

* Recenzja podręcznika - celem tego tekstu jest opisać podręcznik (także dodatek) odrywając go od praktycznych doświadczeń. Tematem recenzji jest to, co się wyniosło z lektury. Punktem dojścia jest zopiniowanie, czy podręcznik wart jest lektury i czy zapowiada dobrą zabawę. Typowy wniosek: "gra jest dobrze napisana, estetycznie wydana, jednak zawarte w niej pomysły nie są materiałem na oryginalne sesje"/
Cenna dla: kolekcjonerów; prowadzących szukających inspiracji, ciekawych streszczenia podręcznika; osób chcących zestawić własną opinię z cudzą.

* Recenzja gry - celem jest opisać efekty z wykorzystania danej gry. Główną kompozycją jest zestawienie założeń z ich praktyczną realizacją. Punktem dojścia jest określenie, czy w przypadku recenzenta podręcznik sprowokował do modyfikacji i czy ich wprowadzenie wpłynęło korzystnie, czy negatywnie na zabawę. Typowy wniosek: "jako, że na moich sesjach gra się zupełnie nie sprawdziła, nikomu jej nie polecam".
Cenna dla: osób lubiących wymieniać się doświadczeniami; graczy chcących dowiedzieć się, co proponuje im prowadzący; poszukujących wyraźnej informacji, w jakim stopniu zakup podręcznika wymaga późniejszego zaangażowania ze strony prowadzącego i drużyny; osób dobrze znających styl recenzenta i wiedzących, w jakim stopniu mogą się utożsamić z jego opinią.

* Skryta recenzja gry - w wyraźny sposób tekst wyraża próbę zopiniowania podręcznika, jednak nie był w stanie ustrzec się wyraźnego przepuszczenia przez filtr doświadczeń odbiorcy. Nie może się zdecydować na konkretną metodę wyrażenia opinii. Typowy wniosek: "może i gra jest ładnie wydana, a opis ras jest naprawdę oryginalny, jednak nie potrafiłem wymyślić ani jednej przygody, która by się w tym świecie toczyła".
Cenna dla: flejmów.

* Recenzja łącząca synchroniczna - podtyp recenzji gry, zawiera ślady recenzji podręcznika. Zawiera samodzielną i spójną opinię na temat podręcznika i wyraźnie oddzieloną opinię na temat wrażeń z gry. Spisana "na raz" i ewentualnie później zmodyfikowana z powodu przeżytych doświadczeń, opis praktyczny jest potwierdzeniem i zobrazowaniem przedstawionych wrażeń. Przykładowa kompozycja: recenzja podręcznika spuentowana AP-kiem.
Cenna dla: odbiorców oczekujących tekstu uniwersalnego, wyczerpującego dane stanowisko.

* Recenzja łącząca diachroniczna - podtyp recenzji gry, zawiera ślady recenzji podręcznika. Pisana przy przynajmniej dwóch podejściach, zawierająca opis dynamicznie zmieniających się wrażeń. Zawiera przy pomocy kompozycji otwartej na dodawanie kolejnych warstw recenzję podręcznika, która zostaje zestawiona z kolejnymi doświadczeniami wynikającymi z gry. Przykładowa kompozycja: "pierwsze wrażenie, drugie wrażenie, pierwsza sesja, pierwsza próba modyfikacji (...)".
Cenna dla: odbiorców oczekujących tekstu w pełni oddającego drogę, jaka towarzyszy kontaktowi z podręcznikiem i próbom przeniesienia go na grę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz